Zavřít poptávkový formulář

Poptávkový formulář

Po odeslání této nezávazné poptávky vás budeme kontaktovat.









Zavřít formulář

Napište nám, prosím, svojí emailovou adresu a dostávejte aktuální informace ze světa osvětlení.



Souhlasím se zasílám informačních a reklamních emailů na uvedenou adresu.

Lze kdykoli odhlásit.


světlo a spánek

Světlo a spánek

6. 2. 2018 Pairam

Světlo a spánek

Světlo má přímý vliv na naše emoce a cirkadiánní rytmy. Světlo je elektromagnetické vlnění, které se odráží od předmětů do našich očí. Díky tomu vidíme svět kolem nás včetně barev, které nejsou ničím jiným, než schopností materiálu odrážet světlo. Po celý den jsme vystaveni různým druhům světla, ať už slunečnímu s různou vlnovou délkou, podle toho, v jakém úhlu dopadá na Zemi a nebo umělému osvětlení, které má různé druhy kvalit podle světelného zdroje, ze kterého vychází.

Sluneční světlo má ráno a večer nízké teploty chromatičnosti a vysokou vlnovou délku. Tím stimuluje v těle hormon melatonin a pomáhá nám relaxovat. Přes den má naopak sluneční světlo vysoké teploty chromatičnosti a nízkou vlnovou délku, čímž v těle stimuluje hormon serotonin a zvyšuje nám bdělost. Tyto póly podporují správný chod cirkadiánním rytmů a naše tělo si pamatuje, kdy má spát a kdy bdít.

Umělé osvětlení má nejen různé podání barev, které se značí od 0 do 100, ale hlavně má různé teploty chromatičnosti a ty bychom právě měli volit dle denní doby a činnosti, kterou pod umělým osvětlením vykonáváme. Pro práci v kanceláři, škole, v laboratořích a jiných pracovištích, kde se standardně pracuje od 8 hod do cca 16 hod, se jednoznačně doporučuje osvětlení s teplotou chromatičnosti 4000 – 6500 K, která nás udržuje bdělými. Doma, kde se většinou zdržujeme ráno a večer, bychom naopak měli mít chromatičnosti 3000 – 2700 K, které nám pomáhají relaxovat. ALE v dnešní době je již možné mít osvětlení, která umí chromatičnosti měnit.

Společnost PAIRAM nyní dokáže navrhnout a zrealizovat osvětlení celého domu, které mění chromatičnosti automaticky dle času. V praxi to znamená, že si například rozsvítíte dopoledne a svítidla emitují „studené“ světlo s chromatičností 4000 – 5000 K. Rozsvítíte si večer a svítidla svítí „teple“ 2700 K.

To napomáhá posílení imunity a zdravému spánku. Díky správnému osvětlení, které střídá oba póly, má mozek informace, jaká je denní doba. Přes den máme dostatek energie a večer relaxaci, která je základním kamenem pro klidný spánek.

Jan Petráň / PAIRAM